PONGI Masters Säännöt

Nämä säännöt perustuvat The World Series of Beer Pong®:n virallisiin sääntöihin, jotka ovat saatavilla osoitteessa BPONG.COM

Lähtötilanne

  • 10 kuppia per puoli
  • Kupit täytetään vedellä, eikä niistä juoda
  • 2 pelaajaa per joukkue
  • 2 palloa per pöytä
  • Kivi-paperi-sakset-pelin voittanut joukkue päättää kumpi aloittaa
  • Aloittanut joukkue heittää yhden heiton, jonka jälkeen seuraavat heitot heitetään pareittain

Pelin tarkoitus

  • Tarkoituksena upottaa kaikki vastustajan kupit
  • Pelin voittanut on se kenellä jää viimeiseksi kuppeja pöydälle
  • Joukkueet pitävät itse huolen, että kupeissa on tarpeeksi nestettä

Pelin kulku

  • Heitto tapahtuu aina pöydän takaa
  • Heittäessä molempien jalkojen tulee olla maassa
    • Vasta kun itse heittoliike alkaa, voi heittäjä nostaa toista jalkaa
    • Heiton aikana kosketus pöydän reunaan ja kuppeihin sallitaan, mutta pöydän päällä ei saa olla ruumiinosia, eikä pöytä saa liikkua
    • Kyynärpää saa ylittää pöydänreunan
  • Aloitusheiton jälkeen, joukkueet heittävät kaksi palloa per vuoro
    • Kumpikin joukkueen jäsen heittää yhden pallon heittovuorollaan
  • Jos molemmat pelaajat heittävät onnistuneesti kuppiin sisään, saavat he kolmannen heiton
    • Joukkue saa itse päättää kumpi pelaajista heittää kolmannen heiton
    • Kolmen heiton jälkeen vaihtuu heittovuoro vastustajille
  • Vastustajaa saa häiritä, mutta kädet ja muut ruumiinosat pidetään pöydän takana
    • Pelaajien tulee olla aina pöydän takana pois lukien pallon haut
  • Kupit järjestellään uudestaan kolmion muotoisesti seuraavasti: Esimerkkimuodostelma

Pomppu

  • Mikäli pelaaja heittää pompulla sisään, poistuu vastustajilta kaksi kuppia
    • Pompun pitää osua pöytään. Mikäli pomppu tapahtuu räkin tai kupin kautta, poistuu vain yksi kuppi
  • Pompun saa blokata lyömällä pallon pois tai ottamalla pallon käteen
    • Blokkaus pitää tapahtua vasta sen jälkeen, kun pallo on osunut pöytään, kuppiin tai räkkiin

Rangaistukset

  • Heitto hylätään jos:
    • Heittäjä nojaa yhdellä jalalla ja yrittää näin saada etua heittoonsa
    • Heittäjä ottaa tukea toisella kädellä pöydästä
    • Heittäjän keho osuu pöytään niin, että pöytä liikahtaa heiton aikana
  • Jos kaadat oman kupin, poistetaan kaatunut kuppi pöydältä
  • Kuppiin mennyttä palloa ei saa puhaltaa tai ottaa sormella pois
    • Mikäli näin tehdään, niin kuppi poistuu suoraan pois pöydältä
  • Väärästä blokkauksesta poistuu kuppi
    • Mikäli heiton vastaanottava joukkue torjuu pallon niin, että pallo ei ole pompannut pöydästä, kupista tai rackista niin rangaistuksena poistuu yksi kuppi
    • Vastustaja saa päättää mikä kuppi poistuu
  • Mikäli kuppi kaatuu pallon mennessä sisään, poistetaan kuppi pöydältä
    • Mikäli kuppi kaatuu pallon osuessa kupin ulkoreunaan, kuppi täytetään vedellä ja palautetaan paikalleen
  • Seuraava pelaaja saa heittää vasta kun upotettu kuppi ja vastustajan käsi on poistunut pöydältä
    • Heitto uusitaan, jos heitto tapahtuu liian nopeasti

Jatkoaika

  • Mikäli vastustaja on upottanut kaikki kupit, on hävinneellä joukkueella mahdollisuus viedä peli jatkoajalle
    • Esimerkki 1: “Hävinneelle” joukkueelle jää pöydälle enemmän kuin 1 kuppi
      • Hävinneelle joukkueelle annetaan vain 1 pallo
      • Hävinneen joukkueen pelaajat yrittävät vuorotellen upottaa kuppeja
      • Ensimmäisestä ohi heitosta peli päättyy
    • Esimerkki 2: “Hävinneellä” joukkueella on vain 1 kuppi pöydällä
      • Mikäli vastustajat heittivät ensimmäisellä heitolla viimeisen kupin, saa hävinnyt joukkue 1 pallon takaisin
        • Hävinnyt joukkue saa itse päättää kumpi pelaajista heittää pallon
      • Mikäli vastustajat heittävät toisella heitolla viimeisen kupin, saa hävinnyt joukkue 2 palloa takaisin
        • Molemmilla hävinneen joukkueen pelaajilla on yksi mahdollisuus tasoittaa peli
  • Jatkoaika koostuu kolmesta vedellä täytetystä kupista
  • Jatkoajan aloittaa joukkue, joka upotti ensiksi viimeisen kupin
    • Heillä on suoraan kaksi palloa heitettävänä
  • Jatkoaikoja on niin monta, kunnes peli ratkeaa
  • Jatkoajan kuppiero kirjataan aina +1 ja -1

Muuta

Epäselvissä tilanteissa käännythän tapahtumajärjestän puoleen

  • Voittajajoukkueen tulee ilmoittaa voittaja ja kuppiero PONGIN työntekijälle
  • Joukkue voidaan poistaa turnauksesta uhkaavan käytöksen tai esimerkiksi rasististen puheiden vuoksi
  • Mikäli vastustajajoukkue ei saavu paikalle 15 minuutin sisällä pelin alkamisesta, kirjataan peli luovutusvoitoksi 3 - 0
  • Mikäli joukkueen toinen pelaaja jättää saapumatta paikalle, on tällä joukkueella aina vain yksi heittovuoro