PONGI Masters Säännöt
Nämä säännöt perustuvat The World Series of Beer Pong®:n virallisiin sääntöihin, jotka ovat saatavilla osoitteessa BPONG.COM
Lähtötilanne
- 10 kuppia per puoli
- Kupit täytetään vedellä, eikä niistä juoda
- 2 pelaajaa per joukkue
- 2 palloa per pöytä
- Kivi-paperi-sakset-pelin voittanut joukkue päättää kumpi aloittaa
- Aloittanut joukkue heittää yhden heiton, jonka jälkeen seuraavat heitot heitetään pareittain
Pelin tarkoitus
- Tarkoituksena upottaa kaikki vastustajan kupit
- Pelin voittanut on se kenellä jää viimeiseksi kuppeja pöydälle
- Joukkueet pitävät itse huolen, että kupeissa on tarpeeksi nestettä
Pelin kulku
- Heitto tapahtuu aina pöydän takaa
- Heittäessä molempien jalkojen tulee olla maassa
- Vasta kun itse heittoliike alkaa, voi heittäjä nostaa toista jalkaa
- Heiton aikana kosketus pöydän reunaan ja kuppeihin sallitaan, mutta pöydän päällä ei saa olla ruumiinosia, eikä pöytä saa liikkua
- Kyynärpää saa ylittää pöydänreunan
- Aloitusheiton jälkeen, joukkueet heittävät kaksi palloa per vuoro
- Kumpikin joukkueen jäsen heittää yhden pallon heittovuorollaan
- Jos molemmat pelaajat heittävät onnistuneesti kuppiin sisään, saavat he kolmannen heiton
- Joukkue saa itse päättää kumpi pelaajista heittää kolmannen heiton
- Kolmen heiton jälkeen vaihtuu heittovuoro vastustajille
- Vastustajaa saa häiritä, mutta kädet ja muut ruumiinosat pidetään pöydän takana
- Pelaajien tulee olla aina pöydän takana pois lukien pallon haut
- Kupit järjestellään uudestaan kolmion muotoisesti seuraavasti:
Pomppu
- Mikäli pelaaja heittää pompulla sisään, poistuu vastustajilta kaksi kuppia
- Pompun pitää osua pöytään. Mikäli pomppu tapahtuu räkin tai kupin kautta, poistuu vain yksi kuppi
- Pompun saa blokata lyömällä pallon pois tai ottamalla pallon käteen
- Blokkaus pitää tapahtua vasta sen jälkeen, kun pallo on osunut pöytään, kuppiin tai räkkiin
Rangaistukset
- Heitto hylätään jos:
- Heittäjä nojaa yhdellä jalalla ja yrittää näin saada etua heittoonsa
- Heittäjä ottaa tukea toisella kädellä pöydästä
- Heittäjän keho osuu pöytään niin, että pöytä liikahtaa heiton aikana
- Jos kaadat oman kupin, poistetaan kaatunut kuppi pöydältä
- Kuppiin mennyttä palloa ei saa puhaltaa tai ottaa sormella pois
- Mikäli näin tehdään, niin kuppi poistuu suoraan pois pöydältä
- Väärästä blokkauksesta poistuu kuppi
- Mikäli heiton vastaanottava joukkue torjuu pallon niin, että pallo ei ole pompannut pöydästä, kupista tai rackista niin rangaistuksena poistuu yksi kuppi
- Vastustaja saa päättää mikä kuppi poistuu
- Mikäli kuppi kaatuu pallon mennessä sisään, poistetaan kuppi pöydältä
- Mikäli kuppi kaatuu pallon osuessa kupin ulkoreunaan, kuppi täytetään vedellä ja palautetaan paikalleen
- Seuraava pelaaja saa heittää vasta kun upotettu kuppi ja vastustajan käsi on poistunut
pöydältä
- Heitto uusitaan, jos heitto tapahtuu liian nopeasti
Jatkoaika
- Mikäli vastustaja on upottanut kaikki kupit, on hävinneellä joukkueella mahdollisuus viedä peli jatkoajalle
- Esimerkki 1: “Hävinneelle” joukkueelle jää pöydälle enemmän kuin 1 kuppi
- Hävinneelle joukkueelle annetaan vain 1 pallo
- Hävinneen joukkueen pelaajat yrittävät vuorotellen upottaa kuppeja
- Ensimmäisestä ohi heitosta peli päättyy
- Esimerkki 2: “Hävinneellä” joukkueella on vain 1 kuppi pöydällä
- Mikäli vastustajat heittivät ensimmäisellä heitolla viimeisen kupin, saa hävinnyt joukkue 1 pallon takaisin
- Hävinnyt joukkue saa itse päättää kumpi pelaajista heittää pallon
- Mikäli vastustajat heittävät toisella heitolla viimeisen kupin, saa hävinnyt joukkue 2 palloa takaisin
- Molemmilla hävinneen joukkueen pelaajilla on yksi mahdollisuus tasoittaa peli
- Mikäli vastustajat heittivät ensimmäisellä heitolla viimeisen kupin, saa hävinnyt joukkue 1 pallon takaisin
- Esimerkki 1: “Hävinneelle” joukkueelle jää pöydälle enemmän kuin 1 kuppi
- Jatkoaika koostuu kolmesta vedellä täytetystä kupista
- Jatkoajan aloittaa joukkue, joka upotti ensiksi viimeisen kupin
- Heillä on suoraan kaksi palloa heitettävänä
- Jatkoaikoja on niin monta, kunnes peli ratkeaa
- Jatkoajan kuppiero kirjataan aina +1 ja -1
Muuta
Epäselvissä tilanteissa käännythän tapahtumajärjestän puoleen
- Voittajajoukkueen tulee ilmoittaa voittaja ja kuppiero PONGIN työntekijälle
- Joukkue voidaan poistaa turnauksesta uhkaavan käytöksen tai esimerkiksi rasististen puheiden vuoksi
- Mikäli vastustajajoukkue ei saavu paikalle 15 minuutin sisällä pelin alkamisesta, kirjataan peli luovutusvoitoksi 3 - 0
- Mikäli joukkueen toinen pelaaja jättää saapumatta paikalle, on tällä joukkueella aina vain yksi heittovuoro